De Citit : Editoriale

Balada

| 21 septembrie

Aratosul, dar nu foarte interesantul Lawless (In afara legii) iconizeaza niste contrabandisti de alcool de la inceputul deceniului patru al secolului trecut.

Un western plasat in perioada regulamentara (anii 1880), dar nu si pe continentul regulamentar (ci in Australia), The Proposition (2005) al lui John Hillcoat (dupa un scenariu semnat de muzicianul Nick Cave) a devenit obiectul unui cult cinefilic datorita viziunii sale totodata biblice si darwiniste, mizerabiliste si mitice, ultraviolente si poetice, asupra luptei dintre civilizatie si salbaticie.
Plasat de asta data pe continentul potrivit (ce-i drept, intr-un stat sudist), dar intr-o alta epoca decat cea regulamentara (epoca Prohibitiei), noul film al lui Hillcoat, Lawless, e in esenta tot un western, la fel de violent si de estetizat, dar mai gaunos. Filmul ii mitizeaza pe fratii Bondurant (Tom Hardy, Jason Clarke si Shia LaBeouf), niste baieti de la tara care in epoca fabricau si traficau alcool. Sursa scenariului (scris tot de Cave) e un roman publicat in 2008 de Matt Bondurant, un nepot de-al contrabandistilor, si figurile acestora poarta aure de legenda – in special a fratelui cel mare, a carui aparenta incapacitate de-a muri devine chiar o gluma recurenta; tratarea e insa predominant solemna si restul trasaturilor fratilor (de pilda, sfiala lor taraneasca in relatiile cu sexul opus) sunt prea banal-generice pentru statutul de icoane la care-i ridica filmul. Inamicul lor e un politist jucat de Guy Pearce; un orasean pervers, acesta e opusul lor perfect.
Mai exista si alte personaje (Jessica Chastain si Mia Wasikowska sunt femeile care-i domesticesc pe frati), dar universul acestui film e prea rarefiat pentru a putea fi calificat drept picaresc. Dinamismul aratoasei diorame a lui Hillcoat e asigurat aproape exclusiv de ridicarea inexorabila a stachetei in materie de violenta.