De Citit : Editoriale

Merce Cunningham

| 05 august

1919–2009

Multi afirma ca a schimbat paradigma dansului contemporan si unii chiar inteleg in povestea cu pricina si rolul avut de prietenia lui cu John Cage (cu care a colaborat inca din 1944, oferind performances ce mixau cuvantul, sunetul, imaginea, lumina si miscarea). Putini inteleg totusi care este relatia performer-ului si a coregrafului american Merce Cunningham cu artele vizuale. Ei bine, inca de pe vremea in care, ca profesor invitat, preda la Black Mountain College in North Carolina, in jurul lui 1952, Merce s-a lasat fascinat de fertilitatea interdisciplinara pe care colaborarea cu artistii vizuali rezidenti ai centrului i-o putea oferi. Intr-un interviu, el insusi marturiseste firescul acestei apropieri conceptuale si practice, intuind inca de pe atunci mai mult decat o sensibilitate comuna cu domeniul si autorii artelor vizuale, posibilitatea unui dialog care, ingradit in interiorul breslei, era periclitat prin invocarea normei, a canonului.
Relatia cu Cage, cu Robert Rauschenberg, cu Jasper Johns, Bruce Nauman, Tacita Dean ori Andy Warhol l-a secondat, l-a ajutat in „a vedea“, totodata renuntand voluntar la naratiunea / liniaritatea piesei, in favoarea expresionismului abstract; s-a adaugat intelegerea compozitiei vizuale si fascinatia pentru recursul la tehnologie si experiment, gustul pentru arbitrar si imprevizibil, Cartea Schimbarilor si metoda derivata de aici. De altfel, inca in 1999, Germano Celant ii organiza lui Merce Cunningham o ampla expozitie retrospectiva gazduita de Fundatia Antoni Tapies Barcelona. Cum youtube.com are suficiente resurse video nebanuite, puteti vizualia parte dintre performance-urile companiei initiate de artist.