De Citit : Editoriale

Nu prea sus

| 31 martie

Eu cand vreau sa fluier, fluier e un film plin de compasiune, constiinta sociala etc. – din pacate, exprimate la un nivel destul de primitiv de sensibilitate artistica.

Multi dintre detinutii care apar in melodra­ma de inchisoare Eu cand vreau sa fluier, fluier nu sunt actori, ci detinuti reali, iar regizorul Florin Serban si co-scenaristul sau, Catalin Mitulescu, ii folosesc strict pentru aerul de autenticitate pe care-l emana. Filmul afiseaza simpatie pentru detinut (vazut ca o victima a societatii: eroul provine dintr-o familie destramata de decizia unuia dintre parinti de a pleca la munca in strainatate), dar nu da dovada de prea multa curiozitate reala în ceea ce-l priveste. Simpatia realizatorilor nu e sustinuta de imaginatie, nu e patrunza­toare – e mai mult un sentimentalism facil, sustinut de idei de-a gata, de clisee. Eroul e un prototip cinematografic mai vechi ca filmele cu James Dean: e „baiatul rau“ care ar fi fost bun daca i s-ar fi dat o sansa, „bruta sensibila“ care nu-si poate pune in cuvinte delicatetea sufleteasca. Realizatorii sunt eficienti in gestionarea acestui prototip, dar emotia pe care o inspira e una conventionala, lipsita de complexitate – filmul nu vine cu nimic provocator din punct de vedere emotional sau moral. Vine cu tehnici primitive de intaratare a spectatorului (eroul e nedreptatit, lovit, scuipat – pana nu mai poate si explodeaza), cu personaje secundare a caror identitate se reduce la functia lor generica sau simbolica (protejat al eroului, dusman al lui, fata frumoasa care intrupeaza visul lui imposibil de a trai normal) si, la final, cu o inflexiune lirica derivata din zeci de alte filme cu infractori sensibili (oameni care ar fi fost de treaba daca totul nu le-ar fi stat impotriva) care nu vor decat sa vada marea, sau sa faca o plimbare la tara, sau sa bea o cafea in liniste, inainte de a-si accepta crudul destin.