De Citit : Editoriale

TNB featuring H&M

| 10 noiembrie

Mall cultural

In aceasta saptamana s-a finalizat concursul interna­tional de arhitectura pentru spatiul public de peste parcarea de la „coada calului“. E un lucru bun ca s-a intam­plat, pentru ca in felul asta vom fi expusi la idei noi si abordari proaspete. Sa spe­ram ca din acest exercitiu va iesi primul spatiu public de referinta in Bucuresti. Pri­mariile, Ministerul Dezvol­tarii si toate acele institutii care cheltuiesc banii publici trebuie sa adopte ideea de concurs daca nu vor sa "ingroape“ in continuare resursele in proiecte fara valoare si fara impact. Sistemul design and build preluat din proiectele de dru­­muri ce le sunt atat de dragi, cand e exportat in proiecte urbane de interes public, nu e altceva decat o metoda sigura de aruncat banii pe geam.
Acum 3 ani, Primaria capitalei a incheiat un parteneriat cu TNB (Teatrul National Bucuresti, pentru neinitiati) in vederea realizarii unui spatiu unitar la Piata Universitatii, care ar putea fi finalizat odata cu terminarea renovarii. Concursul s-a lansat doar pe o bucatica din ce inseamna de fapt spatiul public Piata Universitatii. Sa speram ca proiectul castigator este destul de vizionar si da o directie de rezolvare functionala si identitara a intregii piete, astfel incat dintr-o mare intersectie sa devina o agora publica de oras european de secol 21. Dupa renovarea pasajului cu viziune si design socialist de anii ’80, sa speram ca acest nou spatiu public va introduce in Bucuresti un alt limbaj in designul public. Pana acum, niciuna dintre interventiile realizate de administratiile publice in Bucuresti (poate cu o mica exceptie, ghiciti care?) nu depaseste nivelul designului de jardiniere turnate care se vand la magazinele de "decoratiuni interioare“. Din pacate, creativitatea nu reuseste sa convinga si sa fie apreciata la fel ca designul de "biscuiti – pavele“ atat de iubiti de edilii nostri. In graba lor de a taia pamblici, mai marii zilei nu au timp pentru "brain“ in aceste produse, vor doar multi metri cubi de beton si asfalt. Iar daca asfaltul mai e si de import, cu atat mai bine. Pentru cine?
www.teodorfrolu.ro