Periferic: Pasabil

| 14 aprilie

Periferic e doar un film de serie al Noului Cinema Romanesc, cu cateva subtilitati dramaturgice si regizorale si cu cateva prestatii actoricesti foarte bune.
Eliberata din inchisoare pentru 24 de ore, ca sa poata participa la inmormantarea mamei ei, o tanara femeie (Ana Ularu) planuieste sa fuga din tara, dar nu inainte de a-l pune cumva la adapost pe baietelul ei in varsta de 8 ani. Subiectul filmului Periferic, debutul regizoral al lui Bogdan George Apetri, are un evident potential melodramatic si o pronuntata latura sordida (tatal copilului e un proxenet care-i furnizeaza victime unui fel de vampir sadic din lumea interlopa), dar naratiunea e prezentata in maniera aceea “observational”, devenita norma in cinemaul romanesc, ceea ce o mentine seaca si secretoasa: nu aflam decat dupa o jumatate de ora ca eroina e mama, motivul condamnarii ei nu e pomenit decat in vreo doua replici aluzive, reuniunea ei cu copilul e nesentimentala, iar finalul e in coada de peste.

Condimentatia hard-sordida (interlopul cel sadic, o sugestie de pedofilie) e aplicata cu masura si cu ceva fler – Apetri stie ce detalii sa selecteze si de la ce distanta sa ni le prezinte, astfel incat putinul pe care-l intrezarim sa ne curenteze imaginatia. Lumea asta murdara e filmata incongruent de atragator – cu multa lumina – de directorul de imagine Marius Panduru. Totusi, subtilitatile astea de prezentare nu sunt destul de multe si de mari ca sa compenseze pentru faptul ca, sub ele, filmul e destul de gol. Pana la urma, e doar un produs de serie al Noului Cinema Romanesc, dar cu un Mimi Branescu in forma buna in rolul tatalui-proxenet (putred de depravare, insa alert la minte) si cu mereu impecabilii Ioana Flora si Andi Vasluianu in rolurile cumnatei si respectiv fratelui eroinei (ambii respectabili, niciunul bucuros ca o vede, insa niciunul lipsit de nuante sau de sensibilitate).
***
Click pentru cele mai recente review-uri.